Olajfogyasztás: mi a normális?

Kénytelen félreállni, mert figyelmeztető lámpa jelenik meg a műszerfalon? Az olajlámpa a legkellemetlenebb időpontokban villanhat fel. Ez a bosszantó fény többek között arra utalhat, hogy az olajszint túl alacsony. De jelezhet rendellenes olajnyomást, eldugult olajszűrőt, hibásan működő olajszivattyút vagy akár hibás érzékelőt vagy vezetéket is.

Ha az olajszint túl alacsony, akkor ez egyszerűen megoldható a maximálisan megengedett szint alatti feltöltéssel. Mindig az autó gyártója által előírt olajtípust használja, és töltse fel a szükséges mértékig, amíg a műszerfalon a figyelmeztető lámpa ismét kialszik. Most pedig marad a kérdés: mi okozta az olajszint csökkenését? Ennek oka lehet a túlzott olajfogyasztás vagy szivárgás.


Mi a túlzott olajfogyasztás?

A modern gépkocsik vezetői már nem mindig szokták újratölteni az olajat. Arra számítanak, hogy a normál karbantartási intervallumok betartása elegendő lesz az olaj szükséges szinten tartásához. A normális olajfogyasztás azonban a modern autókban is előfordul. Ez azt jelentheti, hogy a motor minimális és maximális szintje (átlagosan 1 liter) közötti térfogata nem elegendő az olajcsere intervallumának lefedéséhez.

De mi számít normális fogyasztásnak? Az autógyártók által ehhez használt meghatározások nagyban különböznek. Ha az egyik gyártó az 1500 kilométerenkénti 1 litert tekinti „normális” fogyasztásnak, megtörténhet, hogy egy másik már 5000 kilométerenkénti 1 litert jelöl meg normális fogyasztási szintként.

Általában a felhasználó csak akkor tölti újra az olajat, ha erre oka van, ami a gyakorlatban csak akkor történik, amikor a figyelmeztető lámpa kigyullad. Ha egy jármű többet fogyaszt, mint amit a gyártó „normálisnak” tart, akkor azt „túlzottnak” tekintendő, és meg kell találni annak okát.
Egészen a közelmúltig az üzemanyag-motorok olajfogyasztása lényegesen magasabb volt. 40 évvel ezelőtt 2000–5000 kilométerenként cserélni kellett az olajat, és szükséges, illetve elterjedt volt az olaj újratöltése is.

Néhány modern jármű rugalmas olajcsere-intervallummal rendelkezik, ez 10.000 km és 50.000 km között van. Ilyen hosszú intervallumok mellett nem ritka, hogy az előírt csereintervallumok között fel kell tölteni az olajat. Ezért fontos az olajszint rendszeres ellenőrzése és az autó gyártója által előírt megfelelő motorolaj-utántöltő tartály hordozása arra az esetre, ha útközben kell újratölteni az olajat.
Megjegyzés: a modern motorok már szinte minden autómárka esetében nem rendelkeznek olajszintmérő pálcával. A szint leolvasása csak az irányítópulton keresztül lehetséges.

A futásteljesítménytől függetlenül a gyártók azt javasolják, hogy 12-24 havonta cserélje le az olajat, még akkor is, ha a futásteljesítmény-intervallumot nem érték el. Ha az új autó esetében nem tartják be az olajcsere-intervallumokat, fennáll annak a veszélye, hogy a gyártó szavatossága részben vagy egészben érvényét veszti.


Hogyan kerülhet sor túlzott olajfogyasztásra?

Az olajfogyasztás legegyszerűbb oka a forgattyúházból történő szivárgás, az úgynevezett külső szivárgás. Ennek ellenőrzéséhez nézze meg azt a területet, ahol az autó parkol, és ellenőrizze, hogy nincsenek-e olajfoltok. Az autó alá történő betekintéssel is kiderülhet a szivárgás.
A belső olajfogyasztás nehezebben meghatározható. Ennek oka, hogy az olaj különféle okok miatt éghet, például: gyártási hibák, műszaki hibák következményei, a dugattyúgyűrű- henger / szelepszár tömítései vagy a meghibásodott turbófeltöltő kopása. Nagyon sok más oka van, de most csak az „égés” miatt normális körülmények között bekövetkező túlzott olajfogyasztásra összpontosítunk.
Az égés a túlzott olajfogyasztás fő oka. Helytelen tömítés miatt a dugattyúgyűrűk / lehúzógyűrűk és a henger fala között olaj jut az égéstérbe, ahol az elfogy és elég. Ez okozza a kipufogógáz kék füstjét, amelyet néha látunk. A túlzott olajfogyasztás egyéb gyakori okai: szennyeződés az égetőkamrában, beragadt dugattyúgyűrű vagy a dugattyú falának kopása, ami csökkenti a tömítési hatást.

Más – gyakoribb – ok a rossz olaj, a nem megfelelő minőségű olaj vagy a túl sok olaj a forgattyúházban.

A túlzott olajfogyasztás miatti motorolajhiány a kenés és különösen a hűtőkapacitás hiányához vezet, ami a motor károsodásának azonnali kockázatát jelenti. Az olajfogyasztás miatti olajhiány is problémákat okozhat a kipufogógáz- utókezelő rendszer (például a DPF, Diesel részecske szűrő, vagy a PPF, benzin-részecske szűrő) számára, ami szintén eredményezhet költséges károkat.


Átmenetileg megnövekedett olajfogyasztás

Bizonyos esetekben egy másik márkájú olajjal történt olajcsere után a jármű ideiglenesen több olajat fogyaszthat. Ez akkor is előfordulhat, ha azonos specifikációkkal és hivatalos gyári jóváhagyásokkal rendelkező olajat használnak. Ennek oka lehet az olajban található adalékanyag-csomag, amely másképpen hat, ezért más tisztító hatást nyújt. 3000–5000 km megtétele után ez az olajfogyasztás normalizálódik. (Utána feltétlenül pótolja ugyanazzal a márkájú és típusú olajjal).


Hogyan lehet megakadályozni a túlzott olajfogyasztást?

A jármű megfelelő és időben történő mechanikus karbantartása elengedhetetlen. Ennek során kövesse az autó gyártója utasításait. A gyártó által előírt olajat az előírt időközönként kell cserélni. Ha szükséges, motoröblítést vagy üzemanyag-adalékokat lehet alkalmazni a motor belső tisztításához.


Technikai kérdések:
Kapcsolatba az MPM műszaki támogatásával

Összefoglalás:
  • Az hogy mi számít „normális” olajfogyasztásnak, autógyártónként változik. Ez az érték 1 l/1500 km-től 1 liter/5000 km-ig terjed.
  • A modern motorokban is előfordulhat túlzott olajfogyasztás.
  • Célszerű megelőzően ellenőrizni az olajat.
  • Mindig töltse fel a motort a gyártó által előírt motorolajjal.
  • Javasolja vásárlójának, hogy mindig vegyen magához az útra a megfelelő specifikációkkal rendelkező 1 literes utántöltő edényt.
  • A megtett kilométerszámtól függetlenül az autógyártók azt javasolják, hogy 12-24 havonta cserélje le az olajat. Ennek elmulasztása érvénytelenítheti a gyártó garanciáját.

Tippek a műhelyeknek:

Használhatok más specifikációjú olajat? Ez akkor lehetséges, ha egy motorgyártó olyan olajat írt elő, amelynek magasabb specifikációja van. Ebben az esetben figyelembe kell venni az ideiglenesen magasabb olajfogyasztás lehetőségét. Ez azért történik, mert a jobb minőségű olaj erőteljesebben tisztít, eltávolítva a dugattyúgyűrűkön lévő lerakódásokat. Ennek idővel stabilizálódnia kell. Ha további tájékoztatásra van szüksége, keresse fel a www.mpmoil.com webhelyet, hogy megtalálja a megfelelő terméket egy adott autóhoz.

Melyik motorolajat használhatom, ha vásárlóm évente legfeljebb 15 000 km-es időközönként cserél olajat? Néhány eredeti berendezésgyártó engedélyezi az eltérő specifikációjú motorolajak használatát, amennyiben rövidebb időközöket használnak. Adott esetben megtalálhatja ezt a megkülönböztetést az MPM weboldalán. Ha kétségei vannak, forduljon az MPM műszaki tanácsadó csapatához.

Javasolja vásárlójának, hogy a szervizeléskor vásároljon 1 literes utántöltő edényt a gyártó által előírt olajjal. Ez csökkenti annak kockázatát, hogy a szervizelések között rossz olajat töltsenek a motorba.

OEM News
OEM Newsletter 14 - CZ · 845,54 KB
OEM Newsletter 14 - DE · 858,04 KB
OEM Newsletter 14 - EL · 949,67 KB
OEM Newsletter 14 - EN · 851,64 KB
OEM Newsletter 14 - FR · 866,61 KB
OEM Newsletter 14 - HU · 879,48 KB
OEM Newsletter 14 - IT · 851,81 KB
OEM Newsletter 14 - NL · 850,06 KB
OEM Newsletter 14 - PL · 593 KB
OEM Newsletter 14 - RO · 848,9 KB
OEM Newsletter 14 - SK · 869,04 KB
OEM Newsletter 14 - SR · 498,21 KB
OEM Newsletter 14 - SL · 869,85 KB
OEM Newsletter 14 - SV · 858,11 KB
OEM Newsletter 14 - UK · 859,35 KB

MPM hírek

MPM Sports

Az MPM sporthoz
Bezárás